Przejdź do treści
Flipowanie - Gabriela Borowczyk
  • Flipowanie® online
    • Flipowanie® – Kurs PODSTAWOWY
    • Flipowanie® – Kurs Dla ZAAWANSOWANYCH
    • Flipowanie® – Kurs LITERNICTWA
  • Archetypy online
    • Kurs on-line dla coachów
    • Mapa Archetypów on-line
  • Prezentacje
  • Najbliższe Warsztaty
    • Flipowanie® – warsztat stacjonarny
    • Budowanie Marki Osobistej – warsztat stacjonarny
  • VOD Dla Młodzieży
  • SKLEP
    • Archetypy online
    • FLIPOWANIE® – kursy online
    • Flipowanie® – warsztaty
    • Karty, Mazaki i Akcesoria
    • Nagrania webinarów
    • Prezentacje – kurs online
    • Tokeny – Mapa Archetypów
    • Warsztat online
    • Warsztaty stacjonarne
    • Vouchery
    • Wszystkie produkty
  • Blog
  • Kontakt
    • O mnie
  • Zaloguj się
  • Cart/0,00 zł
    0

MAPA ARCHETYPÓW W BRANDINGU PRODUKTÓW I USŁUG

Mapowanie archetypów jest jak mieszanie kolorów. Jeśli dodasz odrobinę więcej Mędrca czy Odkrywcy, Twoja marki zmieni kolor.  

Mapowanie archetypów jest fascynujące i magiczne. Pamiętam swój pierwszy raz, prawie 20 lat temu, kiedy agencja strategiczna, z którą wówczas współpracowałam jako dyrektor marketingu pewnego koncernu, zaapropowała na potrzeby repozycjonowania brandu, pracę z archetypami. Otworzyłam z zachwytu usta i tak mi zostało do dziś! 😮 

Nie jestem archetypicznym Patriarchą, ale jeden jedyny raz w życiu pozwolę mojemu wewnętrznemu Patriarsze przemówić: Każda szanująca się marka powinna mieć swoją mapę archetypów. Amen. (z hebrajskiego: „niech tak będzie”)

W przypadku brandingu produktów i usług, mapa archetypów to strategiczna decyzja marki. Choć bywa, że nawet wielkie światowe brandy są odzwierciedleniem dominującego archetypu ich właściciela. Jak choćby Buntownik Richard Branson i jego Virgin.

95% decyzji zakupowych dokonuje się w podświadomości – twierdzi Geralt Zaltman, profesor Harvard School. 

Marki walczą o naszą uwagę a komunikacja marketingowa i customer experience wiążą nas emocjalnie z marką. Współczesny marketing odchodzi od stereotypu „dobry proszek musi dobrze prać” a poszukuje archetypu, który „towarzyszy i wspiera Cię w domowych obowiązkach” lub zjawia się jak Bohater i jednym pstryknięciem palców uwalnia pranie od brudu. Nie chcesz mieć takiego Bohatera?

Mamy tu różne podejścia. Są marki, które zdecydowały się na strategiczny wybór jednego dominującego archetypu i na nim opierają strategię i komunikację marki. Taka dystynktywną marką jest Harley Davidson – Buntownik i już. 

Harleye były i są nadal kojarzone z gangami motocyklowymi, ale zauważcie, że wcale nie szkodzi to marce. Dlaczego coraz więcej bogatych ludzi, CEO i CFO koncernów kupuje sobie Harleya? Bo jest synonimem wolności, niezależności i siły; bo chcą poczuć wiatr we włosach, symbolicznie wyjść ze struktury i złamać schemat. Tego właśnie poszukują.
Rosnącą grupą docelową są kobiety – silne i niezależne. Kupują harleye by to zamanifestować. Nie chcą już jeździć na tylnym siedzeniu za mężczyzną, chcą same kierować i decydować, dokąd pojadą. A przekaz reklamowy kierowany do kobiet klientów jest iście buntowniczy i prowokacyjny: Enough with the flowers! I ostra czerwień.

https://dallashd.com/event/8016

Fatboy meets girl. Screw it. Let`s ride. (Fatboy to kultowy model Harleya)

https://i.pinimg.com/originals/93/71/c8/9371c87091655c6c7a5e3994528419e1.jpg

Inne zaś marki pokazują w swojej komunikacji, że w ich mapie znalazło się kilka archetypów, ponieważ dopiero ich miks pokazuje pożądaną osobowość marki. Przykładem może tu być w mojje ocenie marka HIPP (żywność dla dzieci i niemowląt), gdzie rozpoznajemy OPIEKUNA (Dla kogo dzieci są najważniejsze, ten ponosi ogromną odpowiedzialność.), MĘDRCA (Przygotowaliśmy dla Was dużo porad.) i NIEWINNEGO (Dafür stehe ich mit meinem Namen. /Ręczę to swoim nazwiskiem. – slogan firmy wypowiadany przez pana HIPP na końcu każdej reklamy. MATKA ZIEMIA (Nr 1 na świecie w kategorii ekologicznej żywności dla niemowląt.)

https://hippexpert.hipp.pl/o-firmie-hipp/historia

Natknęłam się też w sieci na kołową mapę archetypów marki IKEA. Nie mam niestety pewności, czy pochodzi ona ze źródeł IKEA czy jest opracowanym niezależnym. Jeśli czyta te słowa ktoś z działu marketingu IKEA, to serdecznie proszę o komentarz, gdyż chętnie się dowiem, czy istotnie jest to autentyczna mapa archetypów marki.

https://www.pinterest.it/pin/498984833707457842/

Takie podejście nazywamy holistycznym, w którym marka nie rezygnuje z żadnego z archetypów, a wyraża je w nasyceniu prawie procentowym (co odpowiada archetypom dominującym, wspierającym i uzupełniającym). 

Holistyczna marka z jednej strony mówi do wszystkich, do każdego klienta, aczkolwiek z punktu widzenia strategii komunikacji może (ale nie musi) powodować rozmycie przekazu reklamowego lub jego zmienność.  

Archetypy są uniwersalne, pierwotne i wspólne wszystkim ludziom, w narracji marki opartej na archetypach odnajdujemy samych siebie, nasze wartości i potrzeby, i tak przemawiając do nas wpływają na nasze decyzje zakupowe. 

Czy Twoja firma, produkt i usługa ma swoją mapę archetypów? Czy na niej budujesz swoją strategię komunikacji?

Zobacz też:

Zobacz też wpisy: –

Unikatowy język marki
Dlaczego warto znać swoje archetypy

Podziel się tym artykułem ze znajomymi

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Newsletter

Zapisz się na newsletter, a nie umknie Ci wtedy żadna tajemna wiedza.

Popularne wpisy

Loading...

Dariusz Góras, NOTESTORMING

Tagi

Tagi
#retrospektywa #sprintreview #startstopcontinue 5dysfunkcji akcentkolorystyczny archetypy archetypy marki arkusze pracy bikablo bozenarodzenie branding budowanie marki osobistej christmas facylitacja graficzna flicphart flipchart flipowanie jakpisać kreatywność kurs online lencioni liternictwo mapa archetypóww marka osobista Martin Hausmann moderator mysleniewizualne myślenie wizualne nauczyciel notatka graficzna notatka wizualna notatki graficzne personal branding piramida Lencioniego poletekstowe scrum master sketchnoting szkolenia textcontainer trener warsztaty wizualizacja wyspywyrazowe xmas zarządzanie

O mnie

Gabriela BOROWCZYK

Trener, facylitator graficzny, coach

Jestem twórcą i właścicielką znaku towarowego Flipowanie® oraz niestrudzoną propagatorką myślenia wizualnego i facylitacji graficznej zarówno w biznesie, jak i edukacji. Jestem również autorką Kart Archetypów i współautorką Kart Opowieści i Kart Transformacji. Kocham to, co robię. :-)

Facebook Instagram Youtube Linkedin
Masz pytania?

Szukasz szkoleń dla pracowników?
Interesują Cię pakiety dla firm?

Więcej informacji
601 284 670
kontakt@flipowanie.pl

Obserwuj mnie w social media. Spodziewaj się magii i inspiracji.

Facebook Instagram Youtube Linkedin

Sklep

  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Prezentacje PPT
  • Myślenie wizualne
  • Archetypy marki
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Prezentacje PPT
  • Myślenie wizualne
  • Archetypy marki

Oferta

  • Twoje zamówienia
  • Ustawienia konta
  • Szkolenie z facylitacji
  • Notatki wizualne
  • Budowanie marki osobistej
  • Sketchnote
  • Twoje zamówienia
  • Ustawienia konta
  • Szkolenie z facylitacji
  • Notatki wizualne
  • Budowanie marki osobistej
  • Sketchnote

Kontakt

  • 601 284 670
  • kontakt@flipowanie.pl
  • 601 284 670
  • kontakt@flipowanie.pl

Firma

MarkaPRO Gabriela Borowczyk
Jeżewskiego 5c/38
02-796 Warszawa
NIP: 522 190 50 38

Zapisz się na newsletter!!

A w nim więcej magii. Nie umkną Ci nowości i wpisy na blogu.