Czy poznasz, o kim mowa, kiedy powiem, że mówi: Róbta, co chceta, czyli rockandrollowa jazda bez trzymanki! Cześć wszystkim, siema! (Trwają też spory czy to: „siema” czy „się ma”:-)
Marka mówi, komunikuje się z ludźmi, przemawia bądź nie, przekonuje bądź nie. Język marki jest jednym z elementów jej uwiarygodnienia.
Kiedy na potrzeby brandingu produktów i usług czy budowania marki osobistej tworzysz mapę archetypów i decydujesz, jakie archetypy chcesz pokazać światu, to nie wystarczy krzyknąć: Jestem Buntownikiem! Komunikacja marki, to nie jest jednorazowy akt, a ciągły, nieustanny proces komunikacji, nawiązywania i utrzymywania relacji z odbiorcami – uwiarygodniania swojej marki.
Marka osobista nie jest dla Ciebie. Jest dla innych. Niezależnie od tego, jakie wyznaczasz sobie cele strategiczne swojej marki, mówisz, piszesz i rozmawiasz z ludźmi. Czy nie warto skorzystać z potencjału Twoich archetypów? Innym językiem mówi przecież Buntownik, innym Opiekun czy Odkrywca.
Mamy w Polsce kilka cudownych przykładów unikatowego języka marki. Na początek:
JUREK OWSIAK
Są jego i nikt mu już nie odbierze słów: Róbta, co chceta! Jego są: Będzie się działo! I Orkiestra będzie grała do końca świata i jeden dzień dłużej. Te słowa stały się już kultowymi!
Pokusiłabym się o taką diagnozę archetypów Jurka Owsiaka: Buntownik, Opiekun, Bohater i Błazen.
JANINA DAILY CZYLI BĄK
Janina weszła szturmem w przestrzeń blogową i mediów społecznościowych. Moim zdaniem Janina to Błazen, Buntownik, Mędrzec, Towarzysz i Niewinny.
Pamiętam, kiedy czytałam pierwszy raz jej tekst, pomyślałam sobie: „Chcę więcej!”. Janina ma wiele wcieleń a to było akurat wcielenie: człowiek-żona. Pisze tak kwiecistym językiem, pełnym metafor, słowotwórstwa, analogii, że Twoja wyobraźnia maluje Ci przed oczyma obrazy. Sami zobaczcie:
Uwielbiam umysł mojego męża, bo jeśli mózg całej reszty ludzi wygląda tak, jak te okropne preparaty w formalinie, że szary, wyblakłym jakby brudny, to mózg mojego męża świeci się wszystkimi kolorami tego świata i jeszcze najpewniej opatulony jest czule migającymi lampkami na choinkę.
Zobaczyliście ten mózg męża Janiny? Nie ma bata, na pewno zobaczyliście! 🙂
Taka jest Janina. Kiedy wchodzisz na stronę janinadaily.com wita Cię tekst:
Wszystko, co można znaleźć na tej stronie napisała lub namalowała Janina. Janina jest kobietą szalenie atrakcyjną (ma nogi do samej ziemi), inteligentną (jej rekord to 3500 punktów w kulki) i zabawną (mama zawsze śmieje się z jej dowcipów, a jej pies jakby umiał, to też by się śmiał). (…) Janina kocha foki, program MSPaint i sarkazm.
Kiedyś, już jako mema, widziałam ogłoszenie na Facebooku, w którym ktoś poszukiwał copywritera, który by umiał pisać tak, jak Janina Daily. Pisać jak Janina Daily umie tylko Janina Daily. Wszyscy inni to tylko podróbki, naśladowcy i będą jak ci uczniowie w pracowniach wielkich malarzy, co potrafili dokończyć część obrazu za mistrza, po 20 latach terminowania umieli malować nawet jak on, ale nikt nie wie, kim byli i jak się nazywali. I nawet jeśli to ich obraz wisi dziś w Luwrze, to jest przypisywany mistrzowi.
SŁOWA I ZWORTY KLUCZE
Tworząc swój język marki możesz zarówno zaadaptować istniejące już słowa i zwroty, jak też tworzyć swoje własne. Możecie też wykorzystać ciekawy wariant tzw. endorsera marki. Pamiętacie może: „Tato, a Marcin powiedział…” Marcin to właśnie endorser, drugoplanowa postać wspierająca markę. Na warsztatach często mówię: „Jak mawiała moja babcia: tu dowolny cytat”. I zapewniam Was, że większość z nich jest autentyczna, bo „pierdołami się kapusty nie okrasi, jak mawiała moja babcia.” 🙂
Kiedy następnym razem siądziesz do napisania posta w social mediach, wpisu na blogu, artykułu czy będziesz przygotowywać się do spotkania/warsztatu z ludźmi, przywołaj swoją mapę archetypów, archetypy wiodące i pozwól im mówić.
Możesz wcześniej przygotować sobie frazy, zwroty i słowa klucze, ale przede wszystkim dopuść do głosu swojego Mędrca, Odkrywcę czy Towarzysza. Co oni w Tobie chcą powiedzieć i jak? Przecież mówią w Twoim imieniu, są integralną częścią Ciebie i wypływają z Ciebie.
I tak tworzy się unikatowy język marki oparty na archetypach. Tak buduje się relacje, chwyta za serca odbiorców i daję się siebie. Czego Tobie i sobie życzę.
Rys. Gabriela Borowczyk
Wyobraź sobie, że jesteś managerem zapraszającym zespół na spotkanie podsumowujące mijający rok, w którym wdrażaliście nową strategię. Zaczynasz pisać maila… najpierw piszesz tak: “Zapraszam Was na spotkanie podsumowujące wdrożenie naszej nowej strategii w roku 2023.”
NUDA. ZERO EMOCJI.
A możesz przecież zaczerpnąć z języka marki Twoich archetypów! Na przykład:
ODKRYWCA
Na początku 2023 wyruszyliśmy w ekscytującą i pełną wyzwań podróż wdrażania nowej strategii. Nowa strategia stanowiła dla nas mapę, ale były też wyzwania, które były czasem jak wypłynięcie na nieznane wody. Podczas tej podróży odkryliśmy nie tylko nowe obszary do działań, ale również drzemiące w nas możliwości, pokłady kreatywności i otwartości na nowe rozwiązania. Teraz nadszedł czas na podsumowanie! Zapraszam na spotkanie, podczas którego podzielimy się niezwykłymi doświadczeniami i fascynującymi odkryciami, jakich dokonaliśmy w trakcie tej podróży.
MĘDRZEC
Zapraszam na spotkanie, które stanowić będzie podsumowanie i kulminację naszych działań związanych z wdrożeniem nowej strategii w roku 2023. Spotkanie to nie jest jedynie sprawozdaniem z minionego roku, ale także momentem refleksji nad naszym wkładem w rozwój branży. Analizujemy uważnie każdy krok naszej organizacji, czerpiąc z tego lekcje, które pomagają nam dalej rozwijać się i doskonalić. Podczas spotkania podzielimy się wiedzą i wnioskami, jakie udało nam się zgromadzić podczas tego fascynującego roku.
BOHATER
Zapraszam Was na epickie spotkanie podsumowujące, które stanie się areną triumfu w świetle wdrożenia naszej nowej strategii w roku 2023! Mamy powody do dumy! Pokazaliśmy niezłomnego ducha i odwagę, szczególnie w obliczu wyzwań. W trakcie tego trudnego roku przekonaliśmy się, jak ogromny potencjał mamy w sobie, ile determinacji i wewnętrznej mocy zdolnej pokonać każdą przeszkodę. Zapraszam Cię, byś dołączył do naszego triumfalnego spotkania, podczas którego razem podzielimy się wnioskami i sukcesami jak trofeami zdobytymi w trakcie wyprawy.
Może jednak warto znać swoje archetypy 🙂 Jeśli chcesz kompleksowo popracować nad budowaniem swojej marki osobistej, to zapraszam na:
– warsztat stacjonarny: https://flipowanie.pl/produkt/budowanie-marki-osobistej-warsztat-stacjonarny/
– cykl warsztatów online: https://flipowanie.pl/warsztaty-online/budowanie-marki-osobistej-warsztat-online/
„Siema!”
Zobacz też wpisy: –
Dlaczego warto znać swoje archetypy
Mapa archetypów w brandingu