Skip to content
Flipowanie - Gabriela Borowczyk
  • Flipowanie® online
    • Flipowanie® – Kurs PODSTAWOWY
    • Flipowanie® – Kurs Dla ZAAWANSOWANYCH
    • Flipowanie® – Kurs LITERNICTWA
  • Archetypy online
    • Kurs on-line dla coachów
    • Mapa Archetypów on-line
  • Prezentacje
  • Najbliższe Warsztaty
    • Flipowanie® – warsztat online
    • Flipowanie® – warsztat stacjonarny
    • Budowanie Marki Osobistej – warsztat online
    • Budowanie Marki Osobistej – warsztat stacjonarny
  • SKLEP
    • Archetypy online
    • FLIPOWANIE® – kursy online
    • Karty, Mazaki i Akcesoria
    • Nagrania webinarów
    • Prezentacje – kurs online
    • Tokeny – Mapa Archetypów
    • Warsztat online
    • Warsztaty stacjonarne
    • Vouchery
    • Wszystkie produkty
  • Blog
  • Kontakt
    • O mnie
  • Zaloguj się
  • Cart/0,00 zł
    0

FLIPCHARTY ZAMKNIĘTE, OTWARTE, NA ŻYWO. Czym są i kiedy je stosować?

Flipchart to nie jest dodatek do szkolenia i element krajobrazu sali szkoleniowej. Flipchart to narzędzie pracy, a umiejętna praca z flipchartem to kompetencja. Stosujesz flipcharty w swojej pracy? Przygotowujesz swoje flipcharty przed szkoleniem, warsztatem czy innym spotkaniem? Czy wolisz, by wszystkie wyszły spod Twojej ręki na żywo? 

To sobie usystematyzujmy trochę rodzaje flipchartów. Flipcharty można generalnie podzielić na 3 kategorie:

  • zamknięte
  • otwarte
  • i na żywo 

FLIPCHARTY ZAMKNIĘTE

– to takie, których zawartość jest przemyślaną całością i Twoją intencją nie jest dodawanie czegokolwiek podczas warsztatu czy spotkania. Na przykład, kiedy prezentujesz jakiś model, według którego będziecie pracować, przedstawiasz konkretną wiedzę czy wyniki badań. W tym wypadku rekomendowałabym przygotowanie takiego flipcharta przed spotkaniem. Masz wtedy czas, by przemyśleć jego zawartość i dopracować go graficznie. Jednocześnie posiadanie przygotowanych flipchartów to oszczędność czasu podczas szkolenia. Nie jesteś w stanie podczas spotkania przygotować flipchartu w takiej jakości, jak na spokojnie przed warsztatem. Poza tym, powiedzmy sobie szczerze: presja czasu podczas szkolenia czy warsztatu powoduje, że zaczynasz pisać nieczytelnie i rysować niedbale, pomijając już fakt, że często stajesz wtedy plecami do grupy.
Mam w domu specjalnie do tego przeznaczoną szafę z wstawionym stojakiem na flipcharty przygotowane na różne warsztaty, które prowadzę. Kiedy przychodzi szkolenie, wyciągam odpowiedni rulon, patrzę, które mogę użyć ponownie, które muszę na nowo narysować i za każdym razem jestem sama sobie bardzo wdzięczna, że mam już prawie przygotowane szkolenie 😊.

ZALETY flipchartów zamkniętych:
– przemyślane i starannie przygotowane
– dają Ci komfort pracy, a ich kolejność prowadzi Cię przez kolejne moduły spotkania
– możesz używać ich wielokrotnie

FLIPCHARTY OTWARTE

– to przemyślane i przygotowane wcześniej kanwy pracy, szablony do wypełnienia.  Jeśli planujesz stosować podczas spotkania techniki takie jak burza mózgów, dyskusja lub praca w grupach, których zadaniem jest wypracowanie i zapisanie konkretnych treści, możesz przygotować wcześniej kreatywny szablon do wypełnienia (patrz powyżej).
– Możesz sam wypełniać taką kanwę podczas pracy na forum (np. w czasie zaplanowanej dyskusji) i dla zachowania tempa nie musisz już skupiać się na rysowaniu szablonu a tylko na wpisaniu odpowiedzi/ pomysłów w odpowiednie pola tekstowe, co pozytywnie wpływa na flow, a Tobie daje komfort pracy i odpowiedni efekt wizualny.
– Możesz też poprosić któregoś uczestnika o bycie „pisakiem grupy” a samemu skupić się na moderowaniu dyskusji.
– Jeśli łączysz uczestników w grupy, nie dawaj im pustego flipcharta do zapisania wyników pracy. Jeśli na flipcharcie dawanym poszczególnym grupom będzie już coś: nagłówek, ramka, polecenie, pytanie, przygotowane zachęcające do wypełniania pola tekstowe czy rysunek, to grupa zupełnie inaczej będzie pracowała. Ich energia początkowa rośnie, a co za tym idzie rośnie zaangażowanie, włączają się pozytywne emocje. Mówiąc wprost: chce im się! Jest w nas potrzeba „uzupełniania luk” czyli, jeśli przygotujesz dymki do wpisania odpowiedzi/ pomysłów, to praca pójdzie znacznie efektywniej. To magia i już! 😊 Sprawdziłam to wielokrotnie, testowali to trenerzy, których uczyłam pracy z flipchartem i wszyscy to potwierdzają. Tę formę pracy polecam też nauczycielom, niesamowicie angażuje uczniów.

ZALETY flipchartów otwartych:
– energetyzują i tworzą atmosferę sprzyjającą pracy
– zwiększają flow pracy i efekt współtworzenia przez grupę
– pozytywnie wpływają na zaangażowanie i efektywność grupy
– dają lepszy efekt wizualny

PROTIP: możesz też używać tych flipchartów wielokrotnie, np. na kolejnym spotkaniu czy warsztacie; nie piszesz wtedy po nich, tylko używasz karteczek samoprzylepnych lub flipchartów foliowych (folia transparentna w formacie flipcharta, nakładana na kanwę, po której piszesz mazakiem suchościeralnym; dostępna w opakowaniach po 5 szt.)

FLIPCHARTY NA ŻYWO

– czyli flipcharty spontaniczne, tworzone w czasie rzeczywistym. Tu mamy dwie kategorie:
– TOTALNIE SPONTANICZNE – podyktowane potrzebą chwili lub wtedy, kiedy charakter pracy z grupą nie pozwala na to, by przewidzieć, co będzie na flipcharcie. Niewątpliwie przydaje się tutaj doświadczenie w pracy z flipchartem, drzemiące w tyle głowy setki narysowanych flipchartów, szablonów i szybkie zastosowanie tych elementów.
– PRZYGOTOWANE W GŁOWIE – kiedy wiesz, co chcesz narysować i napisać na żywo, masz to przećwiczone i przygotowane w głowie i świadomie wybierasz taką formę pracy, by np. pokazać proces/ schemat krok po kroku, przeprowadzić grupę po kolei przez zagadnienie i za wcześnie nie zdradzać zaplanowanych treści, lub kiedy są one współtworzone z grupą. Mogą, moim zdaniem, mieć tylko dwie wady: zajmują czasem za dużo czasu a z kolei presja czasu może wpływać negatywnie na ich efekt wizualny.

ZALETY flipchartów na żywo:
– skupiają uwagę
– widoczny proces powstawania zwiększa zapamiętywalność 

Nie musisz wybierać, możesz z powodzeniem stosować wszystkie rodzaje flipchartów w swojej pracy, dopasowując ich specyfikę do swojego stylu pracy lub – do czego zachęcam – przemyśleć swój styl pracy i np. zacząć stosować angażujące flipcharty otwarte.  

WARSZTATY ZDALNE I WEBINARY

Wszystkie te techniki możesz stosować w pracy zdalnej i podczas webinarów:

  • slajd w Power Poincie to w zasadzie taki flipchart zamknięty,
  • nic nie stoi na przeszkodzie by przejść podczas prezentacji w tryb otwarty, edytując na żywo slajd i wpisując treści w przygotowane na slajdzie pola tekstowe; formę otwartą pracy z grupą umożliwiają też platformy takie jak miro, jamboard, itp.
  • możesz też rysować na żywo podczas spotkań zdalnych:
    – na flipcharcie w widoku kamery,
    – na kartce na blacie stołu (druga kamera skierowana na stół),
    – na podłączonym tablecie graficznym.
     

Jeśli chcesz pogłębić i poszerzyć swoją kompetencję pracy z flipchartem, to zapraszam #jakniewiemco na moje warsztaty:
– kursy online nagrane na platformie VOD
– lub najbliższy dwudniowy warsztat otwarty online 18-19.08.2021 (17:00-20:30)

Gabriela Borowczyk

Zobacz też wpisy: –

Co to jest FLIPOWANIE I FACYLITACJA GRAFICZNA?

Podziel się tym artykułem ze znajomymi

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Newsletter

Zapisz się na newsletter, a nie umknie Ci wtedy żadna tajemna wiedza.

Popularne wpisy

Loading...

Tagi

Tagi
archetyp archetypy archetypy marki arkusze pracy autodiagnoza autorefleksja bikablo branding branding produktu branding usług buntownik edukacja facylitacja graficzna flipchart flipowanie ikea język marki katnisseverdeen komunikacja marki kreatywność kurs online liternictwo mapa archetypów online mapa archetypóww marka marka osobista Martin Hausmann mnemotechnika moderator myślenie wizualne nauczyciel notatka graficzna notatka wizualna notatki graficzne osobowość marki personal branding rozwój osobisty samoświadomość scrum master sketchnoting szkolenia token trener warsztaty wizualizacja

O mnie

Gabriela BOROWCZYK

Trener, facylitator graficzny, coach

Jestem twórcą i właścicielką znaku towarowego Flipowanie® oraz niestrudzoną propagatorką myślenia wizualnego i facylitacji graficznej zarówno w biznesie, jak i edukacji. Jestem również autorką Kart Archetypów i współautorką Kart Opowieści i Kart Transformacji. Kocham to, co robię. :-)

Facebook Instagram Youtube Linkedin
Masz pytania?

Szukasz szkoleń dla pracowników?
Interesują Cię pakiety dla firm?

Więcej informacji
601 284 670
kontakt@flipowanie.pl

Obserwuj mnie w social media. Spodziewaj się magii i inspiracji.

Facebook Instagram Youtube Linkedin

Sklep

  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Prezentacje PPT
  • Myślenie wizualne
  • Archetypy marki
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Prezentacje PPT
  • Myślenie wizualne
  • Archetypy marki

Oferta

  • Twoje zamówienia
  • Ustawienia konta
  • Szkolenie z facylitacji
  • Notatki wizualne
  • Budowanie marki osobistej
  • Sketchnote
  • Twoje zamówienia
  • Ustawienia konta
  • Szkolenie z facylitacji
  • Notatki wizualne
  • Budowanie marki osobistej
  • Sketchnote

Kontakt

  • 601 284 670
  • kontakt@flipowanie.pl
  • 601 284 670
  • kontakt@flipowanie.pl

Firma

MarkaPRO Gabriela Borowczyk
Jeżewskiego 5c/38
02-796 Warszawa
NIP: 522 190 50 38

Zapisz się na newsletter!!

A w nim więcej magii. Nie umkną Ci nowości i wpisy na blogu.

Informujemy, że nasza strona korzysta z plików cookie i podobnych technologii, które pozwalają nam świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Szczegółowe informacje o celu ich używania i zmianie ustawień plików cookie i innych technologii w przeglądarce internetowej można znaleźć w Polityce prywatności. Dalsze korzystanie ze strony bez zmiany ustawień w przeglądarce oznacza przeczytanie powyższych informacji i zaakceptowanie plików cookie. Czytaj dalej
Zaakceptuj ciasteczka
Ustawienia Prywatności
Ustawienia zgody na pliki cookie Ustawienia plików cookie
Ustawienia zgody na pliki cookie Ustawienia plików cookie

Ustawienia Prywatności

Wybierz, które ciasteczka chce aktywować. Możesz zmienić te ustawienia w każdej chwili poprzez ikonę ustawień widoczną w rogu strony. Jednakże zmiana ustawień może powodować wyłączenie niektórych funkcji dostępnych na stronie. Aby dowiedzieć się jak usunąć ciasteczka w przeglądarce sprawdź zakładkę "Pomoc". Dowiedz się więcej na temat ciasteczek, których używamy.

Za pomocą poniższego suwaka możesz włączyć lub wyłączyć różne typy ciasteczek:

  • Block all
  • Essential
  • Functionality
  • Analytics
  • Advertising

Ta strona będzie

  • Istotne: Zapamięta ustawienia uprawnień dla ciasteczek
  • Istotne: Włączy ciasteczka sesyjne
  • Istotne: Odczyta informacje wprowadzone do formularzy kontaktowych
  • Istotne: Zapamięta produktu dodane do koszyka zakupowego
  • Istotne: Uwierzytelni czy jesteś zalogowany na konto użytkownika
  • Istotne: Zapamięta wybraną wersję językową

Ta strona internetowa nie będzie

  • Zapamiętywać nazwę użytkownika i hasło
  • Funkcjonalne: Zapamiętywać ustawienia sieci społecznościowych
  • Funkcjonalne: Zapamiętywać wybrany kraj i region
  • Analityczne: Zapisywać informacje dotyczące odwiedzonych podstron i podjętych na nich działań
  • Analityczne: Zapisywać informacji dotyczących Twojego położenia i regionu na podstawie numeru IP
  • Analityczne: Zapisywać czas spędzony na poszczególnych podstronach
  • Analityczne: Zwiększać jakość danych funkcji statycznych. Reklamowe: Dostosuje informacje reklamowe do Twoich zainteresowań na podstawie np. treści, którą odwiedziłeś wcześniej. (Obecnie nie używamy plików cookie służących do kierowania reklam)
  • Reklamowe: Zbierać danych osobowe, takich jak imię i nazwisko oraz lokalizacja

Ta strona będzie

  • Istotne: Zapamięta ustawienia uprawnień dla ciasteczek
  • Istotne: Włączy ciasteczka sesyjne
  • Istotne: Odczyta informacje wprowadzone do formularzy kontaktowych
  • Istotne: Zapamięta produktu dodane do koszyka zakupowego
  • Istotne: Uwierzytelni czy jesteś zalogowany na konto użytkownika
  • Istotne: Zapamięta wybraną wersję językową
  • Funkcjonalne: Zapamiętywać ustawienia sieci społecznościowych
  • Funkcjonalne: Zapamiętywać wybrany kraj i region

Ta strona internetowa nie będzie

  • Analityczne: Zapisywać informacje dotyczące odwiedzonych podstron i podjętych na nich działań. Analityczne: Zapisywać informacji dotyczących Twojego położenia i regionu na podstawie numeru IP
  • Analityczne: Zapisywać czas spędzony na poszczególnych podstronach. Analityczne: Zwiększać jakość danych statystycznych
  • Reklamowe: Dostosuje informacje reklamowe do Twoich zainteresowań na podstawie np. treści, którą odwiedziłeś wcześniej. (Obecnie nie używamy plików cookie służących do kierowania reklam)
  • Reklamowe: Zbierać danych osobowe, takich jak imię i nazwisko oraz lokalizacja

Ta strona będzie

  • Istotne: Zapamięta ustawienia uprawnień dla ciasteczek
  • Istotne: Włączy ciasteczka sesyjne
  • Istotne: Odczyta informacje wprowadzone do formularzy kontaktowych
  • Istotne: Zapamięta produktu dodane do koszyka zakupowego
  • Istotne: Uwierzytelni czy jesteś zalogowany na konto użytkownika
  • Istotne: Zapamięta wybraną wersję językową
  • Funkcjonalne: Zapamiętywać ustawienia sieci społecznościowych
  • Funkcjonalne: Zapamiętywać wybrany kraj i region
  • Analityczne: Zapisywać informacje dotyczące odwiedzonych podstron i podjętych na nich działań
  • Analityczne: Zapisywać informacji dotyczących Twojego położenia i regionu na podstawie numeru IP
  • Analityczne: Zapisywać czas spędzony na poszczególnych podstronach
  • Analityczne: Zwiększać jakość danych statystycznych

Ta strona internetowa nie będzie

  • Reklamowe: Dostosuje informacje reklamowe do Twoich zainteresowań na podstawie np. treści, którą odwiedziłeś wcześniej. (Obecnie nie używamy plików cookie służących do kierowania reklam)
  • Reklamowe: Zbierać danych osobowe, takich jak imię i nazwisko oraz lokalizacja

Ta strona będzie

  • Funkcjonalne: Zapamiętywać ustawienia sieci społecznościowych
  • Funkcjonalne: Zapamiętywać wybrany kraj i region
  • Analityczne: Zapisywać informacje dotyczące odwiedzonych podstron i podjętych na nich działań
  • Analityczne: Zapisywać informacji dotyczących Twojego położenia i regionu na podstawie numeru IP
  • Analityczne: Zapisywać czas spędzony na poszczególnych podstronach
  • Analityczne: Zwiększać jakość danych funkcji statycznych
  • Reklamowe: Dostosuje informacje reklamowe do Twoich zainteresowań na podstawie np. treści, którą odwiedziłeś wcześniej. (Obecnie nie używamy plików cookie służących do kierowania reklam)
  • Reklamowe: Zbierać danych osobowe, takich jak imię i nazwisko oraz lokalizacja

Ta strona internetowa nie będzie

  • Zapamiętywać nazwę użytkownika i hasło
Zapisz i zamknij