Visual Storytelling – fraza, której nawet nie ma jeszcze w słownikach.
Na serio. Kiedy wpisałam tę frazę na stronie https://www.merriam-webster.com/dictionary otrzymałam wynik: „The word you’ve entered isn’t in the dictionary.” Polskojęzyczna Wikipedia nie dała również rezultatu, dopiero pierwsze ciekawe ujęcie znalazłam w anglojęzycznej wersji Wikipedii:
A visual narrative (also visual storytelling) is a story told primarily through the use of visual media. The story may be told using still photography, illustration, or video, and can be enhanced with graphics, music, voice and other audio./
tłum. Narracja wizualna (również wizualne opowiadanie historii) to historia opowiadana przede wszystkim za pomocą mediów wizualnych. Historia może być opowiedziana za pomocą nieruchomych fotografii, ilustracji lub wideo i może być wzbogacona o grafikę, muzykę, głos i inne dźwięki.
Ok, jest nieźle. To blisko kierunku, w którym osobiście uważam zmierza visual Storytelling.
Narracja wizualna lub inaczej wizualne wsparcie narracji towarzyszy nam od zarania dziejów ludzkości. No bo czym są rysunki naskalne?
https://pl.wikipedia.org/wiki/Lascaux_(Akwitania)
Dziś bardziej niż kiedykolwiek, w natłoku danych i informacji, doświadczamy na sobie efektów przeciążenia poznawczego (sensorycznego). Objawia się to poczuciem zagubienia, zmęczenia i wyczerpania, mamy kłopoty z koncentracją, pojawia się niechęć do nauki czy problem z zapamiętywaniem i analizą treści. Brzmi znajomo?
JAK JA ROZUMIEM VISUAL STORYTELLING
Visual Storytelling to obszar obejmujący zarówno graficzne przedstawianie treści (np. w materiałach drukowanych, na szkoleniach, podczas prezentacji, itp.) jak i malowanie słowem obrazów w storytellingu mówionym.
Słowo o „malowaniu słowem obrazów”.
Czy Waszym zdaniem jest różnica w odbiorze poniższych wypowiedzi:
- Moja babcia była miłą i serdeczną osobą.
- Moja babcia zawsze witała mnie z szerokim uśmiechem na twarzy i częstowała swoją przepyszną szarlotką.
Jaki obraz powstał w Twojej głowie przy pierwszym a jaki przy drugim zdaniu? Malowanie obrazów słowem 😊
Jestem facylitatorem i dla mnie obszarem wpisującym się w VS jest facylitacja graficzna – wspieranie procesu komunikacji przez rysunek, najczęściej własnoręczny. Facylitację graficzną możemy stosować podczas:
- szkolenia, warsztatu, lekcji
- spotkania
- prezentacji PowerPoint/ Keynote
Przygotowałam checklistę 10 pytań, by pomóc Ci używać magii VISUAL STORYTELLINGU podczas spotkań, szkoleń, lekcji, prezentacji i gdzie tylko chcesz:
- Do kogo mówisz?
– dopasuj formę i treść do grupy odbiorców
– jakie mają potrzeby, bolączki, jak myślą? - Z jaką najważniejszą myślą chcesz ich zostawić?
– jaki jest cel Twojej wypowiedzi/prezentacji? (może to być jeden cel całego wystąpienia lub cel np. poszczególnego modułu szkoleniowego) - Jakiego użyjesz obraz?
– jak wizualnie przedstawisz sytuację. Problem czy proces?
– czy możesz znaleźć dobrą analogię/ metaforę? (zdjęcie, rysunek, film) - Czy możesz coś uprościć? Rozłożyć na mniejsze części?
– Mniej znaczy więcej. Przeładowany obraz wymaga on nas większego skupienia, pracy, która musi wykonać mózg. Czasem – w prezentacji – lepiej pokazać zbliżenie detalu, emocji na twarzy niż szeroki plan z tysiącem elementów.
– Czy w prezentacji PowerPoint pokazać całą rozbudowaną sketchnotkę i omawiać ją przez 20 minut (ucieka skupienie odbiorcy) czy rozłożyć jej poszczególne elementy na kilka slajdów lub użyć tylko pojedynczej ikonki?
– rozłóż przekaz na etapy, separuj informacje wydobywając ich sedno i pokaż je obrazem - Jakie emocje chcesz przekazać?
– Z faktami można dyskutować, z emocjami nie
– z jednej strony warto odsłonić się i pokazać swoje emocje a z drugiej odwołać się do emocji osób, o których mówimy czy do których mówimy
– humanizacja danych – czy, kiedy prezentujesz liczby, odnosisz je do ludzi, których dotyczą lub za nimi stoją? Powiedz ich historię? - Jakich kolorów użyjesz?
– unikaj nadmiernej ilości kolorów
– wybierz spójną kolorystykę i trzymaj się jej
– stosuj kod kolorystyczny (pomaga grupować informacje) - Czy używasz graficznych separatorów i wyróżników?
– stosuj pola tekstowe, ramki, aple i podkreślenia, które podkreślają i wyróżniają co trzeba
– używaj strzałek – łączników, które prowadzą oko
– w ramach wybranej kolorystyki staraj się stosować różne tła, przekładki przed kolejnym modułem, własne szablony slajdów - Czy masz animacje i przejścia w swojej prezentacji?
– mózg lubi obraz i ruch, oczywiście nie w nadmiarze, ale adekwatnie użyte przejścia między slajdami czy animacje wybranych elementów slajdu robią swoją robotę! - Czy masz element zaskoczenia?
– hak na uwagę
– suspens, nieoczekiwana rzecz – to mózg lubi, budzi się, wchodzi w stan natężonej uwagi (reakcja orientacyjna – wyostrzenie procesów spostrzegania)
– może to być żart, historia, prowokacja, gadżet, cokolwiek - Mów do ludzi, nie do flipcharta czy ekranu z prezentacją. To słychać.
– nie myśl o tym, jak wypadniesz, ale co chcesz przekazać, co chcesz dać od siebie.
Visual Storytelling Checklista – pobierz
Niech moc będzie z Tobą.
Jak nauczyć się rysować flipcharty i notatki wizualne: link
Jak tworzyć angażujące prezentacje Power Point: link