Skip to content
Flipowanie - Gabriela Borowczyk
  • Flipowanie® online
    • Flipowanie® – Kurs PODSTAWOWY
    • Flipowanie® – Kurs Dla ZAAWANSOWANYCH
    • Flipowanie® – Kurs LITERNICTWA
  • Archetypy online
    • Kurs on-line dla coachów
    • Mapa Archetypów on-line
  • Prezentacje
  • Najbliższe Warsztaty
    • Flipowanie® – warsztat stacjonarny
    • Budowanie Marki Osobistej – warsztat online
    • Budowanie Marki Osobistej – warsztat stacjonarny
  • SKLEP
    • Archetypy online
    • FLIPOWANIE® – kursy online
    • Flipowanie® – warsztaty
    • Karty, Mazaki i Akcesoria
    • Nagrania webinarów
    • Prezentacje – kurs online
    • Tokeny – Mapa Archetypów
    • Warsztat online
    • Warsztaty stacjonarne
    • Vouchery
    • Wszystkie produkty
  • Blog
  • Kontakt
    • O mnie
  • Zaloguj się
  • Cart/0,00 zł
    0

VISUAL STORYTELLING

Visual Storytelling – fraza, której nawet nie ma jeszcze w słownikach.
Na serio. Kiedy wpisałam tę frazę na stronie https://www.merriam-webster.com/dictionary otrzymałam wynik: „The word you’ve entered isn’t in the dictionary.” Polskojęzyczna Wikipedia nie dała również rezultatu, dopiero pierwsze ciekawe ujęcie znalazłam w anglojęzycznej wersji Wikipedii:

A visual narrative (also visual storytelling) is a story told primarily through the use of visual media. The story may be told using still photography, illustration, or video, and can be enhanced with graphics, music, voice and other audio./
tłum. Narracja wizualna (również wizualne opowiadanie historii) to historia opowiadana przede wszystkim za pomocą mediów wizualnych. Historia może być opowiedziana za pomocą nieruchomych fotografii, ilustracji lub wideo i może być wzbogacona o grafikę, muzykę, głos i inne dźwięki.

Ok, jest nieźle. To blisko kierunku, w którym osobiście uważam zmierza visual Storytelling.

Narracja wizualna lub inaczej wizualne wsparcie narracji towarzyszy nam od zarania dziejów ludzkości. No bo czym są rysunki naskalne?

https://pl.wikipedia.org/wiki/Lascaux_(Akwitania)

Dziś bardziej niż kiedykolwiek, w natłoku danych i informacji, doświadczamy na sobie efektów przeciążenia poznawczego (sensorycznego). Objawia się to poczuciem zagubienia, zmęczenia i wyczerpania, mamy kłopoty z koncentracją, pojawia się niechęć do nauki czy problem z zapamiętywaniem i analizą treści. Brzmi znajomo?

JAK JA ROZUMIEM VISUAL STORYTELLING


Visual Storytelling
to obszar obejmujący zarówno graficzne przedstawianie treści (np. w materiałach drukowanych, na szkoleniach, podczas prezentacji, itp.) jak i malowanie słowem obrazów w storytellingu mówionym.

Słowo o „malowaniu słowem obrazów”.
Czy Waszym zdaniem jest różnica w odbiorze poniższych wypowiedzi:

  1. Moja babcia była miłą i serdeczną osobą.

  2. Moja babcia zawsze witała mnie z szerokim uśmiechem na twarzy i częstowała swoją przepyszną szarlotką.

Jaki obraz powstał w Twojej głowie przy pierwszym a jaki przy drugim zdaniu? Malowanie obrazów słowem 😊

Jestem facylitatorem i dla mnie obszarem wpisującym się w VS jest facylitacja graficzna – wspieranie procesu komunikacji przez rysunek, najczęściej własnoręczny. Facylitację graficzną możemy stosować podczas:

  • szkolenia, warsztatu, lekcji
  • spotkania
  • prezentacji PowerPoint/ Keynote

Przygotowałam checklistę 10 pytań, by pomóc Ci używać magii VISUAL STORYTELLINGU podczas spotkań, szkoleń, lekcji, prezentacji i gdzie tylko chcesz:

  1. Do kogo mówisz?
    – dopasuj formę i treść do grupy odbiorców
    – jakie mają potrzeby, bolączki, jak myślą?
  2. Z jaką najważniejszą myślą chcesz ich zostawić?
    – jaki jest cel Twojej wypowiedzi/prezentacji? (może to być jeden cel całego wystąpienia lub cel np. poszczególnego modułu szkoleniowego)
  3. Jakiego użyjesz obraz?
    – jak wizualnie przedstawisz sytuację. Problem czy proces?
    – czy możesz znaleźć dobrą analogię/ metaforę? (zdjęcie, rysunek, film)
  4. Czy możesz coś uprościć? Rozłożyć na mniejsze części?
    – Mniej znaczy więcej. Przeładowany obraz wymaga on nas większego skupienia, pracy, która musi wykonać mózg. Czasem – w prezentacji – lepiej pokazać zbliżenie detalu, emocji na twarzy niż szeroki plan z tysiącem elementów.
    – Czy w prezentacji PowerPoint pokazać całą rozbudowaną sketchnotkę i omawiać ją przez 20 minut (ucieka skupienie odbiorcy) czy rozłożyć jej poszczególne elementy na kilka slajdów lub użyć tylko pojedynczej ikonki?
    – rozłóż przekaz na etapy, separuj informacje wydobywając ich sedno i pokaż je obrazem
  5. Jakie emocje chcesz przekazać?
    – Z faktami można dyskutować, z emocjami nie
    – z jednej strony warto odsłonić się i pokazać swoje emocje a z drugiej odwołać się do emocji osób, o których mówimy czy do których mówimy
    – humanizacja danych – czy, kiedy prezentujesz liczby, odnosisz je do ludzi, których dotyczą lub za nimi stoją? Powiedz ich historię?
  6. Jakich kolorów użyjesz?
    – unikaj nadmiernej ilości kolorów
    – wybierz spójną kolorystykę i trzymaj się jej
    – stosuj kod kolorystyczny (pomaga grupować informacje)
  7. Czy używasz graficznych separatorów i wyróżników?
    – stosuj pola tekstowe, ramki, aple i podkreślenia, które podkreślają i wyróżniają co trzeba
    – używaj strzałek – łączników, które prowadzą oko
    – w ramach wybranej kolorystyki staraj się stosować różne tła, przekładki przed kolejnym modułem, własne szablony slajdów
  8. Czy masz animacje i przejścia w swojej prezentacji?
    – mózg lubi obraz i ruch, oczywiście nie w nadmiarze, ale adekwatnie użyte przejścia między slajdami czy animacje wybranych elementów slajdu robią swoją robotę!
  9. Czy masz element zaskoczenia?
    – hak na uwagę
    – suspens, nieoczekiwana rzecz – to mózg lubi, budzi się, wchodzi w stan natężonej uwagi (reakcja orientacyjna – wyostrzenie procesów spostrzegania)
    – może to być żart, historia, prowokacja, gadżet, cokolwiek
  10. Mów do ludzi, nie do flipcharta czy ekranu z prezentacją. To słychać.
    – nie myśl o tym, jak wypadniesz, ale co chcesz przekazać, co chcesz dać od siebie.

Visual Storytelling Checklista – pobierz 

Niech moc będzie z Tobą.

Jak nauczyć się rysować flipcharty i notatki wizualne: link

Jak tworzyć angażujące prezentacje Power Point: link

 

Podziel się tym artykułem ze znajomymi

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Newsletter

Zapisz się na newsletter, a nie umknie Ci wtedy żadna tajemna wiedza.

Popularne wpisy

Loading...

Tagi

Tagi
archetyp archetypy archetypy marki arkusze pracy autodiagnoza autorefleksja bikablo branding branding produktu branding usług buntownik edukacja facylitacja graficzna flipchart flipowanie ikea język marki katnisseverdeen komunikacja marki kreatywność kurs online liternictwo mapa archetypów online mapa archetypóww marka marka osobista Martin Hausmann mnemotechnika moderator myślenie wizualne nauczyciel notatka graficzna notatka wizualna notatki graficzne osobowość marki personal branding rozwój osobisty samoświadomość scrum master sketchnoting szkolenia token trener warsztaty wizualizacja

O mnie

Gabriela BOROWCZYK

Trener, facylitator graficzny, coach

Jestem twórcą i właścicielką znaku towarowego Flipowanie® oraz niestrudzoną propagatorką myślenia wizualnego i facylitacji graficznej zarówno w biznesie, jak i edukacji. Jestem również autorką Kart Archetypów i współautorką Kart Opowieści i Kart Transformacji. Kocham to, co robię. :-)

Facebook Instagram Youtube Linkedin
Masz pytania?

Szukasz szkoleń dla pracowników?
Interesują Cię pakiety dla firm?

Więcej informacji
601 284 670
kontakt@flipowanie.pl

Obserwuj mnie w social media. Spodziewaj się magii i inspiracji.

Facebook Instagram Youtube Linkedin

Sklep

  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Prezentacje PPT
  • Myślenie wizualne
  • Archetypy marki
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Prezentacje PPT
  • Myślenie wizualne
  • Archetypy marki

Oferta

  • Twoje zamówienia
  • Ustawienia konta
  • Szkolenie z facylitacji
  • Notatki wizualne
  • Budowanie marki osobistej
  • Sketchnote
  • Twoje zamówienia
  • Ustawienia konta
  • Szkolenie z facylitacji
  • Notatki wizualne
  • Budowanie marki osobistej
  • Sketchnote

Kontakt

  • 601 284 670
  • kontakt@flipowanie.pl
  • 601 284 670
  • kontakt@flipowanie.pl

Firma

MarkaPRO Gabriela Borowczyk
Jeżewskiego 5c/38
02-796 Warszawa
NIP: 522 190 50 38

Zapisz się na newsletter!!

A w nim więcej magii. Nie umkną Ci nowości i wpisy na blogu.

Informujemy, że nasza strona korzysta z plików cookie i podobnych technologii, które pozwalają nam świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Szczegółowe informacje o celu ich używania i zmianie ustawień plików cookie i innych technologii w przeglądarce internetowej można znaleźć w Polityce prywatności. Dalsze korzystanie ze strony bez zmiany ustawień w przeglądarce oznacza przeczytanie powyższych informacji i zaakceptowanie plików cookie. Czytaj dalej
Zaakceptuj ciasteczka
Ustawienia Prywatności
Ustawienia zgody na pliki cookie Ustawienia plików cookie
Ustawienia zgody na pliki cookie Ustawienia plików cookie

Ustawienia Prywatności

Wybierz, które ciasteczka chce aktywować. Możesz zmienić te ustawienia w każdej chwili poprzez ikonę ustawień widoczną w rogu strony. Jednakże zmiana ustawień może powodować wyłączenie niektórych funkcji dostępnych na stronie. Aby dowiedzieć się jak usunąć ciasteczka w przeglądarce sprawdź zakładkę "Pomoc". Dowiedz się więcej na temat ciasteczek, których używamy.

Za pomocą poniższego suwaka możesz włączyć lub wyłączyć różne typy ciasteczek:

  • Block all
  • Essential
  • Functionality
  • Analytics
  • Advertising

Ta strona będzie

  • Istotne: Zapamięta ustawienia uprawnień dla ciasteczek
  • Istotne: Włączy ciasteczka sesyjne
  • Istotne: Odczyta informacje wprowadzone do formularzy kontaktowych
  • Istotne: Zapamięta produktu dodane do koszyka zakupowego
  • Istotne: Uwierzytelni czy jesteś zalogowany na konto użytkownika
  • Istotne: Zapamięta wybraną wersję językową

Ta strona internetowa nie będzie

  • Zapamiętywać nazwę użytkownika i hasło
  • Funkcjonalne: Zapamiętywać ustawienia sieci społecznościowych
  • Funkcjonalne: Zapamiętywać wybrany kraj i region
  • Analityczne: Zapisywać informacje dotyczące odwiedzonych podstron i podjętych na nich działań
  • Analityczne: Zapisywać informacji dotyczących Twojego położenia i regionu na podstawie numeru IP
  • Analityczne: Zapisywać czas spędzony na poszczególnych podstronach
  • Analityczne: Zwiększać jakość danych funkcji statycznych. Reklamowe: Dostosuje informacje reklamowe do Twoich zainteresowań na podstawie np. treści, którą odwiedziłeś wcześniej. (Obecnie nie używamy plików cookie służących do kierowania reklam)
  • Reklamowe: Zbierać danych osobowe, takich jak imię i nazwisko oraz lokalizacja

Ta strona będzie

  • Istotne: Zapamięta ustawienia uprawnień dla ciasteczek
  • Istotne: Włączy ciasteczka sesyjne
  • Istotne: Odczyta informacje wprowadzone do formularzy kontaktowych
  • Istotne: Zapamięta produktu dodane do koszyka zakupowego
  • Istotne: Uwierzytelni czy jesteś zalogowany na konto użytkownika
  • Istotne: Zapamięta wybraną wersję językową
  • Funkcjonalne: Zapamiętywać ustawienia sieci społecznościowych
  • Funkcjonalne: Zapamiętywać wybrany kraj i region

Ta strona internetowa nie będzie

  • Analityczne: Zapisywać informacje dotyczące odwiedzonych podstron i podjętych na nich działań. Analityczne: Zapisywać informacji dotyczących Twojego położenia i regionu na podstawie numeru IP
  • Analityczne: Zapisywać czas spędzony na poszczególnych podstronach. Analityczne: Zwiększać jakość danych statystycznych
  • Reklamowe: Dostosuje informacje reklamowe do Twoich zainteresowań na podstawie np. treści, którą odwiedziłeś wcześniej. (Obecnie nie używamy plików cookie służących do kierowania reklam)
  • Reklamowe: Zbierać danych osobowe, takich jak imię i nazwisko oraz lokalizacja

Ta strona będzie

  • Istotne: Zapamięta ustawienia uprawnień dla ciasteczek
  • Istotne: Włączy ciasteczka sesyjne
  • Istotne: Odczyta informacje wprowadzone do formularzy kontaktowych
  • Istotne: Zapamięta produktu dodane do koszyka zakupowego
  • Istotne: Uwierzytelni czy jesteś zalogowany na konto użytkownika
  • Istotne: Zapamięta wybraną wersję językową
  • Funkcjonalne: Zapamiętywać ustawienia sieci społecznościowych
  • Funkcjonalne: Zapamiętywać wybrany kraj i region
  • Analityczne: Zapisywać informacje dotyczące odwiedzonych podstron i podjętych na nich działań
  • Analityczne: Zapisywać informacji dotyczących Twojego położenia i regionu na podstawie numeru IP
  • Analityczne: Zapisywać czas spędzony na poszczególnych podstronach
  • Analityczne: Zwiększać jakość danych statystycznych

Ta strona internetowa nie będzie

  • Reklamowe: Dostosuje informacje reklamowe do Twoich zainteresowań na podstawie np. treści, którą odwiedziłeś wcześniej. (Obecnie nie używamy plików cookie służących do kierowania reklam)
  • Reklamowe: Zbierać danych osobowe, takich jak imię i nazwisko oraz lokalizacja

Ta strona będzie

  • Funkcjonalne: Zapamiętywać ustawienia sieci społecznościowych
  • Funkcjonalne: Zapamiętywać wybrany kraj i region
  • Analityczne: Zapisywać informacje dotyczące odwiedzonych podstron i podjętych na nich działań
  • Analityczne: Zapisywać informacji dotyczących Twojego położenia i regionu na podstawie numeru IP
  • Analityczne: Zapisywać czas spędzony na poszczególnych podstronach
  • Analityczne: Zwiększać jakość danych funkcji statycznych
  • Reklamowe: Dostosuje informacje reklamowe do Twoich zainteresowań na podstawie np. treści, którą odwiedziłeś wcześniej. (Obecnie nie używamy plików cookie służących do kierowania reklam)
  • Reklamowe: Zbierać danych osobowe, takich jak imię i nazwisko oraz lokalizacja

Ta strona internetowa nie będzie

  • Zapamiętywać nazwę użytkownika i hasło
Zapisz i zamknij