Metoda START-STOP-CONTINUE od lat praktykowana jest w nurcie agile. Ty też możesz stosować ją w szeroko pojętym biznesie, w zarządzaniu zasobami ludzkimi, w szkoleniach i coachingu i w edukacji – dosłownie wszędzie.
Na końcu tego wpisu znajdziesz pięć propozycji wizualizacji metody, które możesz zastosować na flipcharcie, na miro/mural czy jako arkusze pracy.
Jeśli zaś chcesz poznać bliżej samą technikę i obszary jej zastosowania, to na początek słów kilka o samej metodzie: START-STOP-CONTINUE jest wręcz klasykiem w retrospektywie sprintu (spotkanie zespołu scrumowego). Metoda służy modelowaniu modeli biznesowych i pozwala na znalezienie odpowiedzi na trzy zasadnicze pytania:
- START
Co powinniśmy zacząć robić, czego do tej pory nie robiliśmy, aby uzyskać lepszy efekt? - STOP
Co powinniśmy przestać robić, ponieważ nie przynosi efektu, nie służy nam lub przeszkadza czy wręcz zagraża? - CONTINUE
Co powinniśmy nadal robić, ponieważ przynosi efekty, jest dobre, pomaga i służy nam?
Prawda, że to uniwersalne mądre pytania?
PRZYKŁADOWE OBSZARY ZASTOSOWANIA (możesz je użyć do przeglądu procesów i praktyk)
- HR:
– Polityka szkoleniowa w firmie
– Rozmowy roczne
– Onboarding - MARKETING:
– Online marketing
– Skuteczność materiałów POS
– Rozwój produktów i usług - ZESPÓŁ:
– Informacja zwrotna
– Budowanie relacji
– Innowacje i ulepszenia (w działaniu, w procesach, np. sprzedaży) - SPRZEDAŻ:
– Poszukiwanie nowych klientów
– Prezentacja i przedstawianie oferty
– Zarządzanie relacjami z istniejącymi klientami - EDUKACJA (w klasie):
– Współpraca i komunikacja w klasie
– Mnemotechniki i uczenie się
– Rozwiązywanie konfliktów w grupie - EDUKACJA (grono pedagogiczne):
– Nowe metody nauczania
– Programy wsparcia dla uczniów
– Zatrzymanie zachowań lub praktyk prowadzących do konfliktów, dyskryminacji lub napięć między uczniami - SZKOLENIA:
– Podejmowanie działania rozwojowe w zakresie…
– Praca nad postawą
– Rozwój osobisty (wybrany jego aspekt lub obszar)
Poprzez zastosowanie struktury START STOP CONTINUE możecie systematycznie oceniać swoje działania i wdrażać kroki doskonalące. Konsekwentne stosowanie metody uczy ludzi systematyczności, autorefleksji i samoistnie popycha do rozwoju. Zwiększa to nie tylko efektywność poszczególnych członków zespołu, ale wpływa też na skuteczność i rozwój firmy.
FORMY PRACY
- Praca zespołowa (w tym coaching zespołowy) – pracujecie wtedy w zespole, na forum, nad jednym wspólnym celem np. „komunikacja w zespole”, „obsługa klienta”;
- Praca grupowa (w tym coaching grupowy) – pracujecie wtedy w grupie, ale każdy indywidualnie pracuje nad sobą, tematem jest wtedy konkretnie „moja komunikacja”, „moja obsługa klienta” – możesz przygotować dla każdego indywidualne arkusze pracy w formacie A4;
- Praca indywidualna (w tym coaching one-one-one) – indywidualna sesja managera, project leadera czy wychowawcy w szkole. Rozwojową sesję indywidualna możesz też przeprowadzić sam/a ze sobą. Tu też polecam arkusz pracy.
Przygotowałam pięć propozycji graficznego przedstawienia metody:
A tak u mnie wygląda arkusz pracy indywidualnej, który drukuję w formacie A4:
Jeśli moderujesz takie spotkanie, zadbaj też proszę o to, by padające i zapisywane na etapie generowania odpowiedzi w ogólnej formie, np.: „Lepsza komunikacja” czy nawet „Nowe procedury” przeformułować na konkretne działania, które w grupie powinny mieć swojego „ownera” czyli osobę odpowiedzialną; formę, w jakiej zostaną zrealizowane i oczywiście termin realizacji. O ile w biznesie jest to raczej oczywiste (tak mniemam), to w edukacji (wyobraźmy sobie, że wprowadzasz tę strukturę na godzinie wychowawczej) warto na koniec przeformułować powstałe pomysły na konkrety i jeśli trzeba, powołać w klasie grupy robocze i ustanowić osoby odpowiedzialne, oraz ustalić sposób, w jaki będziecie to monitorować.
Klasyczna tabelka też się przydaje:
Masz pomysł, jak wykorzystać metodę u siebie? No to START!
Gabriela Borowczyk