Archetypy marki
Archetypy wprowadził do psychologii C.G. Jung, a dziś z ich mądrości korzysta zarówno świat marketingu, jak i rozwoju osobistego. To jedno z najważniejszych narzędzi pomocnych w budowaniu marki osobistej oraz brandingu produktów i usług a MAPA ARCHETYPÓW pomaga tworzyć strategię komunikacji marki, wpływa na dobór języka marki i podkreśla jej unikatowy styl.
W pracy coachingowej pozwala na poszerzenie samoświadomości, autorefleksję w kontekście tożsamości coachee, jego stylu pracy i przywództwa oraz pomaga w wyznaczaniu celów rozwojowych.
Karty Archetypów przeznaczone są zarówno do pracy coachingowej, trenerskiej, jak i consultingowej.
Praca z kartami archetypów wzbogaci Twój warsztat pracy, a Twoim klientom otworzy nowe perspektywy.
Jeśli pracując z nimi znajdziesz własny pomysł na nie albo odkryjesz nowe możliwości ich zastosowania, wymyślisz ciekawe ćwiczenie, czy nową kartę pracy – podziel się i napisz do mnie. Z radością się z tym zapoznam i np. przygotuję nowy arkusz pracy do pobrania także dla innych. Warto się dzielić.
Trzymam kciuki za pasjonującą i nieustającą podróż. Gotowość nie tylko do zadawania sobie ważnych pytań, ale także do znalezienia na nie odpowiedzi.
Karty są dostępne zarówno w polskiej, jak i angielskiej wersji językowej.
Czym są archetypy marki?
Dlaczego ważne jest określenie archetypu marki?
Stoisz w obliczu decyzji: skopiować kogoś, kto odniósł sukces? Powielać jego schematy komunikacji? Czy też stworzyć swoją własną autentyczną markę osobistą? Pokazać swoją osobowość?
Każda marka jest inna, nawet osoby z identyczną mapą archetypów tworzą odróżniające się marki. Dlaczego? Za archetypami stoi bowiem unikatowa wiedza, system wartości i doświadczenia życiowe, środowisko, które nas ukształtowało i ludzie, którzy są odbiorcami naszej marki. Marka oparta na prawdziwych wartościach jest autentyczna, spójna i pożądana. Czy świat potrzebuje więcej marek-wydmuszek, napompowanych tak, by ładnie wyglądały w social mediach? Ty możesz stworzyć prawdziwą markę, autentyczną – taka marka to dla mnie coś więcej niż wizerunek, taka marka więcej ma charyzmy niż makijażu.
Mapa archetypów pozwoli Ci:
- określić potencjał Twojej marki,
- wyznaczyć cele rozwojowe (bo marka osobista rozwija się, nie stoi w miejscu),
- określić ton i język komunikacji,
- wyróżnić się,
- zadbać o spójność Twoich działań.
Mapa archetypów to kamień węgielny Twojej strategii działania.
Ile jest archetypów marki osobistej?
Jakim zatem jesteś archetypem? Mędrcem, który chętnie dzieli się wiedzą, jest mentorem i doradcą? Buntownikiem, który zmienia reguły gry i ustalony porządek rzeczy? Towarzyszem, który wspiera i kiedy trzeba wyrusza we wspólną drogę? A może Twoja osobowość łączy w sobie wiele archetypów i to jest Twoją siłą?
Nie osiąga się pełni poprzez odcinanie części samego siebie, lecz przez integrację przeciwieństw – jak mawiał C. G. Jung.
Po co nam znajomość archetypów marki?
Skoro archetyp marki pozwala określić tożsamość firmy bądź osoby, należy go dokładnie poznać, umożliwiając tym samym wybranie odpowiedniej komunikacji z otoczeniem. Ma to kluczowy wpływ na postrzeganie naszej marki i długofalową strategię rozwoju firmy.
To samo dotyczy marki osobistej, o której wizerunek również trzeba dbać, a przynajmniej być świadomym, co znaczy odpowiedni archetyp marki, który reprezentujemy, czyli pewien wzorzec postaci bądź głęboko zakorzenione przekonanie o niej. Nic dziwnego, że pojęciem archetypu zainteresowali się specjaliści od brandingu i reklamy.
Archetyp to pojęcie na tyle uniwersalne, że można je klasyfikować tak, jak typy osobowości. Czyli marka może być postrzegana niczym człowiek, a tego najważniejszym składowym wizerunku jest twarz i charakter. Klasyczne „jak Cię widzą tak Cię piszą” jak najbardziej odnosi się do marki. Można ją kreować, opierając się na wartościach i autentyczności i być pod tym względem konkurencyjnym na rynku. Wcześniej jednak poznać należy swój archetyp marki. To klucz do stworzenia koncepcji i strategii rozwoju firmy, zaprojektowania identyfikacji wizualnej, zaplanowania działań marketingowych i reklamowych. Dzięki znajomości archetypu marki, czyli wszystkich cech z nią związanych, można przewidzieć zachowania i reakcje odbiorców, a to pozwoli na dobranie najlepszych rozwiązań do rozwoju biznesu. To samo odnosi się do archetypu marki osobistej – uświadomienie i odpowiednie „zarządzanie” nim pozwoli uzyskać lepszy odbiór przez innych i realizację swoich celów.
Marka ze swoją osobowością
Istnieje sprawdzona teoria, że marka przedsiębiorstwa, tak jak człowiek ma swoją osobowość i tak jak on może ją rozwijać, zmieniać, doskonalić. Poznając osobę, od razu, często nieświadomie, wyrabiamy sobie o niej zdanie, nawet nie nazywając emocji i uczuć, jakie w nas wzbudza. Pozostaje pewien obraz, który wdrukuje się w naszą podświadomość i czasami trudno jest go zmienić. To właśnie oznacza archetyp.
Archetyp marki, czyli niejako tożsamość, dokładne określenie go jest potrzebne dla budowania strategii komunikacji. Tak jak między ludźmi, inaczej postrzegamy kogoś sympatycznego, o typie swojskiego sąsiada z podwórka, inaczej kogoś, reprezentującego hermetyczne środowisko.
Jakim typem jest Twoja marka?
Wg Margaret Mark i Carol S. Pearson istnieje 12 archetypów marki, czyli zbiór cech, które działają na podświadomość klientów. Są nimi typy ludzkie: mędrzec, władca, opiekun, czarodziej, buntownik, bohater, twórca, kochanek, zwykły człowiek, dusza towarzystwa, odkrywca oraz niewinny. Dla przykładu do pierwszego typu, czyli mędrca, przypisać można marki dostarczające specjalistyczną wiedzę i informację. Z tego wzorca korzystają więc takie branże jak: edukacyjna, dziennikarska, kosmetyczna, farmaceutyczna. Archetyp mędrca powoduje, że konsument ma poczucie, że dokonał słusznego wyboru produktu, treści itd. Buntownik natomiast podejmuje wyzwanie, dąży do zmiany i dlatego pod tym archetypem marki mogą się podpisać wszystkie branże wprowadzające nowe innowacyjne produkty i rewolucyjne rozwiązania.
Archetyp marki to zagadnienie, które warto pogłębić w rozwoju osobistym, a w biznesie to wręcz konieczność.
Produkty związane
z archetypami
Podcasty
Silna marka lidera w praktyce
Praca z archetypami marki krok po kroku.
Artykuły
Narzędzia pracy superwizora
Nieograniczony dostęp
Dostęp do kursu i wszystkich materiałów dodatkowych masz bez limitu czasowego.
Gwarancja
Satysfakcji
Jeżeli po obejrzeniu pierwszej lekcji stwierdzisz, że to nie dla Ciebie… zwrócę Ci 100% wpłaconej kwoty. Na zwrot masz 14 dni od zakupu.
Nowoczesna Platforma VOD
Oglądaj na dowolnym urządzeniu, kiedy chcesz i ile chcesz!