Świadome budowanie marki osobistej jest kluczowe dla przedsiębiorców (szczególnie mikro przedsiębiorców – wiem, co mówię, sama takim jestem), freelancerów i każdego eksperta w swojej dziedzinie. Przychodzi mi na myśl co najmniej pięć korzyści z wytrwałego budowania spójnej i autentycznej marki osobistej:
- WYRÓŻNIENIE: ciekawa marka osobista pomaga wyróżnić się na zatłoczonym rynku, prezentując ich czasami nawet unikalne umiejętności, doświadczenia i system wartości – a to cenią sobie odbiorcy marki. Ostatnio pisałam post o unikatowym języku marki wynikającym z archetypów – to jeden z aspektów wyróżnienia się.
Zobacz: https://flipowanie.pl/blog/archetypy-i-marka-osobista/unikatowy-jezyk-marki/ - WIDOCZNOŚĆ: dzielenie się wiedzą, postowanie i angażowanie się w merytoryczne dyskusje np. na LinkedIn, zwiększa widoczność eksperta w branży. Poprzez konsekwentne udostępnianie wartościowych przemyśleń, wskazówek i treści – przedsiębiorcy mogą pozycjonować się jako „thought leaders” – liderzy merytoryczni i zdobywać uznanie wśród obserwujących. Co z kolei budzi:
- ZAUFANIE: spójna marka osobista wzbudza zaufanie. Według badania przeprowadzonego przez Nielsen, 71% konsumentów ufa rekomendacjom osób, których nie zna osobiście, ale obserwuje i uznaje za influencerów – ciekawe ale dodałabym tu tylko jeszcze koniecznie AUTENTYCZNOŚĆ jako najszybszy sposób na budowanie zaufania w relacjach z innymi i spełnienia w sobie – jak mówi dr Brene Brown. Nie wyobrażam sobie budowania zaufania jako efekt nieetycznych działań bądź opisywanie nieprawdziwych zdarzeń.
- LOJALNOŚĆ MARKI: personal branding sprzyja lojalności marki – szczególnie, kiedy odbiorcy skorzystali z Twoich produktów bądź usług czyli doświadczyli marki (brand experience). Zadowoleni obserwują Cię, chcą być z Tobą w kontakcie, ufają i rekomendują innym, kibicują lub aktywnie wspierają w kolejnych przedsięwzięciach.
- NETWORKING: poszerza sieć klientów. Jeśli piszesz treści, które są inspirujące, poszukiwane i przydatne, zwiększasz grono obserwujących. Spójna marka przyciąga nie tylko klientów, ale również potencjalnych współpracowników, możesz otrzymać zaproszenia do projektów lub wystąpień publicznych jako ekspert w danej branży.
Inwestując w autentyczny i spójny personal branding masz wpływ na swoją branżę, kształtujesz ją i zmieniasz świat. Zabrzmiało górnolotnie? Jeśli wpłynąłe/aś choć na jedno ludzkie istnienie (mam nadzieję pozytywnie), zmieniłe/aś świat.
I niech ta moc nas zachęca do bycia lepszymi niż byliśmy wczoraj.
Gabriela Borowczyk