Skip to content
Flipowanie - Gabriela Borowczyk
  • Flipowanie® online
    • Flipowanie® – Kurs PODSTAWOWY
    • Flipowanie® – Kurs Dla ZAAWANSOWANYCH
    • Flipowanie® – Kurs LITERNICTWA
  • Archetypy online
    • Kurs on-line dla coachów
    • Mapa Archetypów on-line
  • Prezentacje
  • Najbliższe Warsztaty
    • Flipowanie® – warsztat stacjonarny
    • Budowanie Marki Osobistej – warsztat online
    • Budowanie Marki Osobistej – warsztat stacjonarny
  • SKLEP
    • Archetypy online
    • FLIPOWANIE® – kursy online
    • Flipowanie® – warsztaty
    • Karty, Mazaki i Akcesoria
    • Nagrania webinarów
    • Prezentacje – kurs online
    • Tokeny – Mapa Archetypów
    • Warsztat online
    • Warsztaty stacjonarne
    • Vouchery
    • Wszystkie produkty
  • Blog
  • Kontakt
    • O mnie
  • Zaloguj się
  • Cart/0,00 zł
    0

DLACZEGO WARTO ZNAĆ SWOJE ARCHETYPY?

Coraz częściej słyszę o archetypach. O co w tym chodzi? Czy to nowa moda? Do czego mi się to przyda? –  pytają mnie często ludzie. A ja, jak to ja, odpowiadam: To magia!

Zacznijmy od początku. Po raz pierwszy pojęcie „archetyp” użył niejaki Filon z Aleksandrii już w I wieku p.n.e. Ale do psychologii termin ten wprowadził Carl Gustaw Jung, szwajcarski psycholog i psychoterapeuta ? Das Urbild – praobraz. Na przełomie XX i XXI wieku zaś weszło do marketingu, głównie dzięki badaniom i publikacjom Margaret Mark i Carol S. Pearson, według których marka może wyróżnić się na rynku pewnym zbiorem cech i archetypy pomagają je zdefiniować i opisać. Im też zawdzięczamy pierwsze usystematyzowanie archetypów, jak i podejście zwane „zarządzaniem marką”. I wtedy psychologia przypomniała sobie o archetypach i tak dziś jest to jedno z najcenniejszych narzędzi zarówno marketingowych i strategicznych w brandingu, jak i w psychologii, psychoterapii oraz w budowaniu marki osobistej i rozwoju osobistym.

Przed kilkanaście lat, pracując jako dyrektor marketingu, używałam archetypów do działań brandingowych, a teraz jako trener, coach i facylitator pracuję od prawie 10 lat zarówno w obszarze brandingu produktów i usług, jak i w obszarze rozwoju osobistego i budowania marki osobistej.

HOLA, HOLA, A GDZIE TA MAGIA?

Fot. Dorota Dabińska – Frydrych

Zacznijmy od tego, że zgadzam się z samym Jungiem, który powiedział, że magia to zjawisko, na które brakuje po prostu terminu psychologicznego. 🙂 I w tym kontekście koncepcja archetypów jest magiczna. Dlaczego?

METAFORA (A TAK NAPRAWDĘ ANALOGIA)

Wielką zaletą archetypów jest intuicyjna metaforyczność (tak przyjęło się mawiać), aczkolwiek to tak naprawdę analogia. Kiedy słyszysz bowiem określenie Mędrzec, Buntownik, Opiekun, bez większego problemu jesteś w stanie wyobrazić sobie zespół cech i zachowań charakterystyczny dla danego archetypu osobowości. To bardzo ułatwia pracę, jest proste do zapamiętania i szybkiego skojarzenia na każdym etapie pracy a przede wszystkim przemawia do nas i szybko zapada w serce.

DYNAMIKA

W kontekście rozwoju osobistego i budowania marki osobistej archetypy są dynamiczne. (W brandingu znacznie mniej lub nawet wcale.) Co oznacza ta dynamiczność? W zależności od środowiska możemy ujawniać taką bądź inną stronę osobowości. Najprościej to ujmując: trochę inni możemy być w domu a inni w pracy, a jeszcze inni jako przewodniczący kółka szachowego. Wpływa na to kilka czynników, tzw. status, siła innych archetypów oddziaływujących na nas, wyzwania, którym musimy sprostać w danym środowisku, itp. Najciekawszym dla mnie aspektem dynamiki archetypów jest natomiast ich zdolność do przemiany i rozwoju. Nasza mapa archetypów zmienia się wraz z nami, ta sprzed 10 lat różni się od tej, jaką mamy dziś, i prawdopodobnie zmieni się też za kilka lat. W zależności od sytuacji życiowych, wyzwań, które przed nami stawia życie, sięgamy do zasobów naszych wrodzonych, dominujących archetypów, jak i do tych, których do tej pory w sobie nie widzieliśmy. Weźmy przykład bohaterki literackiej i filmowej „Igrzysk śmierci” Katniss Everdeen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Katniss_Everdeen

Na początku historii poznajemy ją głównie jako Opiekuna. To ten dominujący archetyp sprawia, że zgłasza się zamiast nieletniej siostry jako uczestniczka igrzysk. Dopiero bieg wydarzeń i nowa sytuacja powoduje, że powoli sięga do swojego Bohatera i Buntownika. Tak naprawdę nigdy nie chciała być głosem rewolucji, decyduje się na to dopiero, kiedy widzi śmierć, ucisk i ludzkie tragedie. A na koniec historii nie zostaje przywódczynią nowego świata, tylko wraca do domu, by być Opiekunem swojej nowej rodziny. Widzicie już, jak to działa?

AUTODIAGNOZA

Praca z archetypami, to dla mnie nie test psychologiczny, ale przede wszystkim autodiagnoza czy autorefleksja. Zawsze mówię do ludzi, którzy pod moim okiem tworzą swoją mapę archetypów: bądźcie szczerzy sami przed sobą, kiedy ustawiacie poszczególne archetypy jako dominujące, wspierające czy uzupełniające. To bardzo głęboka autorefleksja. A przecież to dopiero początek, to autodiagnoza: Jak jest teraz? A przed nami kolejne pogłębianie refleksji: Wrodzone czy nabyte? Finalizatory czy destruktory? Jak wpływają na moje zachowanie, współpracę, pracę i styl zarządzania? Jak chcę, żeby było? Jakie cele rozwojowe sobie stawiam? W procesach budowania marki osobistej, pytanie brzmi: Jaką marką jestem dziś? Jaką markę chcę tworzyć? Jak to uwiarygadniać?

SPÓJNOŚĆ

Rys. Gabriela Borowczyk

Archetypy poszerzają samoświadomość i dowiesz się, jak Twoje wiodące archetypy rozkładają się na tzw. osiach potrzeb, co to oznacza i jak wpływa na Twoja pracę, współpracę i decyzje – markę osobistą.  Praca z mapą archetypów pozwala na wyznaczenie celów w rozwoju osobistym, w budowaniu tożsamości managera
(Jaki masz styl managerski?), w budowaniu spójnej, autentycznej i prawdziwej marki osobistej. Nie musisz nikogo udawać ani naśladować. Twoja osobowość kryje fantastyczne zasoby, na których możesz zbudować unikatową, ciekawą i przyciągającą markę osobistą czy rozwijać swoją charyzmę przywódczą. Z Twojej mapy archetypów wynika komunikacja Twojej marki, język marki. Innym językiem mówi przecież Odkrywca, a innym Buntownik, używa innych fraz, słów kluczy, inaczej formułuje zdania.

Czy zachęciłam Cię do poznania swoich archetypów?
Czy wiesz, że możesz stworzyć swoją mapę archetypów w aplikacji online: https://arch.flipowanie.pl/
a tutaj zakupisz unikatowy token do niej: https://flipowanie.pl/sklep/kat/tokeny-mapa-archetypow/

Wydobądź je z nieświadomości, przyjrzyj się im, przyjmij i świadomie nimi zarządzaj w równej mierze umysłem, jak i sercem. Taka to magia!

Jeśli chcesz kompleksowo popracować nad budowaniem swojej marki osobistej, to zapraszam na JEDYNY w tym roku warsztat otwarty online (4 wieczorne spotkania): https://flipowanie.pl/warsztaty-online/budowanie-marki-osobistej-warsztat/

Zapraszam!
Gabriela Borowczyk
Twój Czarodziej, Mędrzec, Twórca i Odkrywca (z domieszką Błazna)

Zobacz też wpisy: –

MAPA ARCHETYPÓW w brandingu produktów i usług

Podziel się tym artykułem ze znajomymi

Dodane komentarze (2)

  1. Basia
    9 lipca 2021 at 11:35

    Super Start, ciesze sie na wiecej!

    Odpowiedz
    1. Gabriela Borowczyk
      9 lipca 2021 at 11:43

      Dziękuję #jakniewiemco! Basiu, dodałaś właśnie historyczny pierwszy komentarz na moim blogu! Fanfary! 😀
      P.S. Robiłaś kiedyś mapę archetypów sobie?

      Odpowiedz

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Newsletter

Zapisz się na newsletter, a nie umknie Ci wtedy żadna tajemna wiedza.

Popularne wpisy

Loading...

Tagi

Tagi
archetypy archetypy marki arkusze pracy autodiagnoza autorefleksja bikablo branding branding produktu branding usług buntownik checklista edukacja facylitacja graficzna flipchart flipowanie ikea język marki komunikacja marki kreatywność kurs online liternictwo mapa archetypóww marka marka osobista Martin Hausmann moderator myślenie wizualne nauczyciel notatka graficzna notatka wizualna notatki graficzne notatki wizualne osobowość osobowość marki personal branding rozwój osobisty samoświadomość scrum master sketchnoting szkolenia token trener warsztaty wizualizacja zarządzanie

O mnie

Gabriela BOROWCZYK

Trener, facylitator graficzny, coach

Jestem twórcą i właścicielką znaku towarowego Flipowanie® oraz niestrudzoną propagatorką myślenia wizualnego i facylitacji graficznej zarówno w biznesie, jak i edukacji. Jestem również autorką Kart Archetypów i współautorką Kart Opowieści i Kart Transformacji. Kocham to, co robię. :-)

Facebook Instagram Youtube Linkedin
Masz pytania?

Szukasz szkoleń dla pracowników?
Interesują Cię pakiety dla firm?

Więcej informacji
601 284 670
kontakt@flipowanie.pl

Obserwuj mnie w social media. Spodziewaj się magii i inspiracji.

Facebook Instagram Youtube Linkedin

Sklep

  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Prezentacje PPT
  • Myślenie wizualne
  • Archetypy marki
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Prezentacje PPT
  • Myślenie wizualne
  • Archetypy marki

Oferta

  • Twoje zamówienia
  • Ustawienia konta
  • Szkolenie z facylitacji
  • Notatki wizualne
  • Budowanie marki osobistej
  • Sketchnote
  • Twoje zamówienia
  • Ustawienia konta
  • Szkolenie z facylitacji
  • Notatki wizualne
  • Budowanie marki osobistej
  • Sketchnote

Kontakt

  • 601 284 670
  • kontakt@flipowanie.pl
  • 601 284 670
  • kontakt@flipowanie.pl

Firma

MarkaPRO Gabriela Borowczyk
Jeżewskiego 5c/38
02-796 Warszawa
NIP: 522 190 50 38

Zapisz się na newsletter!!

A w nim więcej magii. Nie umkną Ci nowości i wpisy na blogu.

Informujemy, że nasza strona korzysta z plików cookie i podobnych technologii, które pozwalają nam świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Szczegółowe informacje o celu ich używania i zmianie ustawień plików cookie i innych technologii w przeglądarce internetowej można znaleźć w Polityce prywatności. Dalsze korzystanie ze strony bez zmiany ustawień w przeglądarce oznacza przeczytanie powyższych informacji i zaakceptowanie plików cookie. Czytaj dalej
Zaakceptuj ciasteczka
Ustawienia Prywatności
Ustawienia zgody na pliki cookie Ustawienia plików cookie
Ustawienia zgody na pliki cookie Ustawienia plików cookie

Ustawienia Prywatności

Wybierz, które ciasteczka chce aktywować. Możesz zmienić te ustawienia w każdej chwili poprzez ikonę ustawień widoczną w rogu strony. Jednakże zmiana ustawień może powodować wyłączenie niektórych funkcji dostępnych na stronie. Aby dowiedzieć się jak usunąć ciasteczka w przeglądarce sprawdź zakładkę "Pomoc". Dowiedz się więcej na temat ciasteczek, których używamy.

Za pomocą poniższego suwaka możesz włączyć lub wyłączyć różne typy ciasteczek:

  • Block all
  • Essential
  • Functionality
  • Analytics
  • Advertising

Ta strona będzie

  • Istotne: Zapamięta ustawienia uprawnień dla ciasteczek
  • Istotne: Włączy ciasteczka sesyjne
  • Istotne: Odczyta informacje wprowadzone do formularzy kontaktowych
  • Istotne: Zapamięta produktu dodane do koszyka zakupowego
  • Istotne: Uwierzytelni czy jesteś zalogowany na konto użytkownika
  • Istotne: Zapamięta wybraną wersję językową

Ta strona internetowa nie będzie

  • Zapamiętywać nazwę użytkownika i hasło
  • Funkcjonalne: Zapamiętywać ustawienia sieci społecznościowych
  • Funkcjonalne: Zapamiętywać wybrany kraj i region
  • Analityczne: Zapisywać informacje dotyczące odwiedzonych podstron i podjętych na nich działań
  • Analityczne: Zapisywać informacji dotyczących Twojego położenia i regionu na podstawie numeru IP
  • Analityczne: Zapisywać czas spędzony na poszczególnych podstronach
  • Analityczne: Zwiększać jakość danych funkcji statycznych. Reklamowe: Dostosuje informacje reklamowe do Twoich zainteresowań na podstawie np. treści, którą odwiedziłeś wcześniej. (Obecnie nie używamy plików cookie służących do kierowania reklam)
  • Reklamowe: Zbierać danych osobowe, takich jak imię i nazwisko oraz lokalizacja

Ta strona będzie

  • Istotne: Zapamięta ustawienia uprawnień dla ciasteczek
  • Istotne: Włączy ciasteczka sesyjne
  • Istotne: Odczyta informacje wprowadzone do formularzy kontaktowych
  • Istotne: Zapamięta produktu dodane do koszyka zakupowego
  • Istotne: Uwierzytelni czy jesteś zalogowany na konto użytkownika
  • Istotne: Zapamięta wybraną wersję językową
  • Funkcjonalne: Zapamiętywać ustawienia sieci społecznościowych
  • Funkcjonalne: Zapamiętywać wybrany kraj i region

Ta strona internetowa nie będzie

  • Analityczne: Zapisywać informacje dotyczące odwiedzonych podstron i podjętych na nich działań. Analityczne: Zapisywać informacji dotyczących Twojego położenia i regionu na podstawie numeru IP
  • Analityczne: Zapisywać czas spędzony na poszczególnych podstronach. Analityczne: Zwiększać jakość danych statystycznych
  • Reklamowe: Dostosuje informacje reklamowe do Twoich zainteresowań na podstawie np. treści, którą odwiedziłeś wcześniej. (Obecnie nie używamy plików cookie służących do kierowania reklam)
  • Reklamowe: Zbierać danych osobowe, takich jak imię i nazwisko oraz lokalizacja

Ta strona będzie

  • Istotne: Zapamięta ustawienia uprawnień dla ciasteczek
  • Istotne: Włączy ciasteczka sesyjne
  • Istotne: Odczyta informacje wprowadzone do formularzy kontaktowych
  • Istotne: Zapamięta produktu dodane do koszyka zakupowego
  • Istotne: Uwierzytelni czy jesteś zalogowany na konto użytkownika
  • Istotne: Zapamięta wybraną wersję językową
  • Funkcjonalne: Zapamiętywać ustawienia sieci społecznościowych
  • Funkcjonalne: Zapamiętywać wybrany kraj i region
  • Analityczne: Zapisywać informacje dotyczące odwiedzonych podstron i podjętych na nich działań
  • Analityczne: Zapisywać informacji dotyczących Twojego położenia i regionu na podstawie numeru IP
  • Analityczne: Zapisywać czas spędzony na poszczególnych podstronach
  • Analityczne: Zwiększać jakość danych statystycznych

Ta strona internetowa nie będzie

  • Reklamowe: Dostosuje informacje reklamowe do Twoich zainteresowań na podstawie np. treści, którą odwiedziłeś wcześniej. (Obecnie nie używamy plików cookie służących do kierowania reklam)
  • Reklamowe: Zbierać danych osobowe, takich jak imię i nazwisko oraz lokalizacja

Ta strona będzie

  • Funkcjonalne: Zapamiętywać ustawienia sieci społecznościowych
  • Funkcjonalne: Zapamiętywać wybrany kraj i region
  • Analityczne: Zapisywać informacje dotyczące odwiedzonych podstron i podjętych na nich działań
  • Analityczne: Zapisywać informacji dotyczących Twojego położenia i regionu na podstawie numeru IP
  • Analityczne: Zapisywać czas spędzony na poszczególnych podstronach
  • Analityczne: Zwiększać jakość danych funkcji statycznych
  • Reklamowe: Dostosuje informacje reklamowe do Twoich zainteresowań na podstawie np. treści, którą odwiedziłeś wcześniej. (Obecnie nie używamy plików cookie służących do kierowania reklam)
  • Reklamowe: Zbierać danych osobowe, takich jak imię i nazwisko oraz lokalizacja

Ta strona internetowa nie będzie

  • Zapamiętywać nazwę użytkownika i hasło
Zapisz i zamknij